Surdologopedia jest specjalizacją logopedii, która związana jest z diagnozą i terapią zaburzeń słuchu oraz zaburzeń logopedycznych, które wywołane są patologiami słuchu. Ściśle odwołuje się do wiedzy z zakresu audiologii. Warto, aby nie tylko surdologopedzi posiadali wiedzę z zakresu audiologii i surdologopedii, ale żeby każdy logopeda znał chociaż podstawowe informacje z tych dziedzin. Nasz test umożliwia sprawdzenie poziom swojej wiedzy oraz skontrolowanie, co warto jeszcze powtórzyć.
1. Czym – spośród wymienionych – nie zajmuje się surdologopedia?
a) pracą nad usuwaniem zaburzeń głosu
b) usuwaniem trudności w czytaniu i pisaniu u osób z uszkodzonym narządem wzroku
c) w przypadku braku lub utraty mowy – nauką lub jej kształtowaniem
2. Jaki jest naukowy status surdologopedii?
a) funkcjonuje w oderwaniu od innych nauk
b) jest autonomiczna
c) odpowiedzi a i b są prawidłowe
3. Czym nie zajmuje się surdologopeda?
a) przeprowadzaniem diagnozy słuchu za pomocą otoskopu (wziernikowaniem)
b) pomocą i poradnictwem rodzinie osoby z zaburzeniami słuchu i mowy
c) pracą z dzieckiem słyszącym/niedosłyszącym
4. Która z wymienionych odpowiedzi jest determinantem wystąpienia zaburzeń mowy u osoby niedosłyszącej/słabosłyszącej?
a) środowisko rodzinne (słyszące lub niesłyszące)
b) stopień i rodzaj uszkodzenia słuchu
c) poziom rozwoju intelektualnego
d) odpowiedzi a, b i c są prawidłowe
5. Uszkodzenie słuchu, które wystąpiło po 5. roku życia nazywamy w surdologopedii:
a) prelingwalnym
b) perilingwalnym
c) postlingwalnym
6. Jak w surdologopedii nazywa się osobę, która bez użycia wspomagania technicznego nie jest w stanie odbierać (słyszeć i rozumieć) głośno emitowanych dźwięków mowy?
a) osoba głucha
b) osoba głuchoniema
c) odpowiedzi a i b są prawidłowe
7. Jakie są funkcje surdologopedii?
a) teoretyczna i prognostyczna
b) praktyczna i usługowa
c) teoretyczna, praktyczna, prognostyczna i usługowa
d) praktyczna, teoretyczna i usługowa
8. Jak inaczej nazywany jest czuciowo-nerwowy typ niedosłuchu?
a) sensoryczny
b) nadawczy
c) centralny
d) odbiorczy
9. Jakie wyróżniamy typy uszkodzeń słuchu w surdologopedii?
a) przewodzeniowy i nadawczy
b) odbiorczy, centralny i nadawczy
c) centralny, odbiorczy, przewodzeniowy i mieszany
d) przewodzeniowy, centralny, nadawczy i mieszany
10. Co nie jest powodem wystąpienia niedosłuchu centralnego?
a) uszkodzenia błony bębenkowej
b) uszkodzenia pnia mózgu
c) zuszkodzenia ośrodków korowych
11. Zaburzenia których składników mowy występują przy niedosłuchu ślimakowym i pozaślimakowym?
a) fonetyki
b) gramatyki
c) leksyki
d) odpowiedzi a, b i c są poprawne
12. Jaki jest zakres ubytku słuchu w stopniu normatywnym?
a) od 0 do ok. 60 dB
b) od 0 do ok. 20 dB
c) od 0 do 5 dB
d) od 0 do 40 dB
13. Który z wymienionych czynników może doprowadzić do wystąpienia niedosłuchu?
a) zatkanie zewnętrznego przewodu słuchowego
b) ekspozycje na zbyt niskie ciśnienie
c) zaburzenia równowagi
d) odpowiedzi a, b i c są prawidłowe
14. Co może być skutkiem nadmiernego hałasu?
a) mikrourazy kosteczek słuchowych
b) degradacja neuronów odpowiedzialnych za odbiór dźwięku i przesyłanie go do mózgu
c) odpowiedzi a i b są poprawne
15. Która z kosteczek słuchowych jest najmniejsza?
a) młoteczek
b) strzemiączko
c) kowadełko
16. Jakie czynniki warunkują indywidualną wrażliwość na wystąpienie pohałasowego uszkodzenia słuchu?
a) warunki środowiskowe
b) geny
c) stan zdrowia pacjenta
d) odpowiedzi a, b i c są prawidłowe
17. Czym jest otoskleroza?
a) urazem spowodowanym przez zatkanie przewodu słuchowego woskowiną
b) urazem kosteczek słuchowych
c) zaburzeniami mikrokrążenia ucha wewnętrznego
18. Co potrafią robić głuche niemowlęta?
a) gaworzyć
b) głużyć
c) żadna odpowiedź nie jest prawidłowa
19. Które z wymienionych zaburzeń nie wynika z prawostronnego uszkodzenia słuchu?
a) zaburzenie rozwoju mowy
b) problemy z percepcją muzyczną
c) kłopoty z czytaniem
d) trudności z utrzymaniem uwagi słuchowej
20. Płyn którego z narządów wprawiają w ruch drgania kosteczek słuchowych?
a) ślimaka
b) błony bębenkowej
c) nerwu słuchowego
21. Jakie problemy w funkcjonowaniu powoduje lewostronne uszkodzenie ucha?
a) trudności z kontrolowaniem emocji
b) kłopoty z pisaniem
c) wystąpienie niepłynności mowy
d) problemy z nauką przedmiotów ścisłych
22. Czym jest słuch fonemowy?
a) synonimem słuchu fizjologicznego
b) zdolnością rozróżniania głosek podobnie brzmiących
c) umiejętnością odróżniania głosek brzmiących prawidłowo od brzmiących nieprawidłowo
d) odpowiedzi a, b i c są prawidłowe
23. Jak nazywamy właściwość fonemu, której zmiana powoduje zmianę znaczenia wyrazu, w którym występuje dany fonem?
a) cecha relewantna
b) cecha dystynktywna
c) odpowiedzi a i b są prawidłowe
24. Jak nazywa się właściwy narząd słuchu?
a) narząd Meissnera
b) narząd Broki
c) narząd Cortiego
d) narząd Wernikego
25. Co może być konsekwencją wystąpienia zaburzeń słuchu fonemowego?
a) wystąpienie słabego zasobu leksykalnego
b) problem z przyswajaniem języków obcych
c) trudność z zapisywaniem wyrazów i zdań ze słuchu
d) odpowiedzi a, b i c są prawidłowe
Poprawne odpowiedzi:
1b, 2b, 3a, 4d, 5c, 6a, 7c, 8d, 9c, 10a, 11d, 12b, 13a, 14c, 15b, 16d, 17b, 18b, 19b, 20a, 21a, 22b, 23c, 24c, 25d