Alternatywne i wspomagające metody komunikacji (ang. Augmentative and Alternative Communication – AAC) pomagają zastąpić werbalny sposób porozumiewania się. Brak umiejętności posługiwania się mową może być całkowity lub w stopniu, który utrudnia funkcjonowanie pacjenta.
Możemy wyróżnić trzy główne grupy użytkowników AAC. Pierwszą z nich jest grupa osób z zaburzeniami ekspresji językowej (rozumieją mowę, ale jej nie nadają). Kolejna grupa to użytkownicy wymagający języka alternatywnego (zaburzenia w rozumieniu mowy). Ostatnią grupę stanowią osoby, które wymagają wsparcia językowego (mowa, którą się posługują, nie jest zrozumiała dla otoczenia).
AAC wykorzystuje się w terapii m.in.:
- MPD;
- Osób ze spektrum autyzmu;
- Zespołów genetycznych (np. w Zespole Downa);
- Afazji;
- Osób z niepełnosprawnością intelektualną;
- Osób z uszkodzonym narządem słuchu;
- Mutyzmu.
Do przykładowych i najczęściej używanych metod AAC możemy zaliczyć:
- systemy znaków manualnych
język migowy (system znaków, który opiera się na używaniu gestów i
mimiki);
alfabet palcowy;
fonogesty (umowne gesty wykonywane w obrębie twarzy i jednoczesne
mówienie);
język Makaton (metoda wykorzystująca mowę, gesty i symbole graficzne);
Coghamo (system gestów). - systemy znaków graficznych
symbole Blissa (pismo logograficzne);
piktogramy PIC (przedstawienie pojęcia za pomocą obrazka);
PCS (system symboli);
program MÓWik (specjalne oprogramowanie na urządzenia elektroniczne). - systemy znaków przestrzenno-dotykowych
klocki słowne Premacka;
alfabet Lorma (system znaków dotykowych na dłoni).
Warto wiedzieć, że nie ma uniwersalnej metody komunikacji. Terapeuta w doborze systemu AAC powinien kierować się zasadą indywidualności. Wybór najkorzystniejszej metody zależy od predyspozycji danej osoby i od poziomu jej kompetencji. Musimy zwrócić uwagę na to, czy pacjent dobrze słyszy i widzi. Ważne jest, czy jego sprawność fizyczna i manualna pozwolą na wykonywanie gestów i ruchów – zwracamy uwagę na napięcie mięśniowe. Dodatkowo należy ocenić możliwości intelektualne, pamięciowe i emocjonalne.
Jeśli pacjentem jest dziecko, to od samego początku warto zaangażować rodzica w proces terapeutyczny, ponieważ sytuacje z życia codziennego są tymi, które najlepiej zachęcają do rozwijania ekspresji komunikacyjnej.
Co zyskuje pacjent?
Umiejętność komunikowania swoich potrzeb;
Zrozumienie = bezpieczeństwo;
Samodzielność i niezależność;
Rozwój poznawczy – nabywanie wiedzy i nowych umiejętności;
Umacnianie więzi z najbliższymi;
Możliwość nawiązywania nowych relacji;
Uczestnictwo w życiu społecznym;
Ogólne polepszenie jakości życia;
Zwiększenie motywacji i pewności siebie.