Logopedia to dziedzina nauki, która w ostatnim czasie rozwija się niezwykle szybko. Nowe techniki pracy, wyniki badań i publikacje specjalistów zmuszają logopedę do ciągłego poszerzania swoich kompetencji. Standardy i podejście do kształcenia specjalistów logopedii na przestrzeni 10 czy 20 lat bardzo się zmieniły. Pojawienie się nowych typów zaburzeń, które wcześniej nie występowały (np. zagrożenia i wpływy nowoczesnych technologii na mowę dziecka), prowokuje do nieustannego poszukiwania nowych rozwiązań i metod pracy.
Logopeda powinien zdawać sobie sprawę, że na ukończeniu studiów magisterskich nauka zawodu się nie kończy. Pierwsza praca w zawodzie weryfikuje poziom wiedzy i pomaga specjaliście zauważyć ewentualne braki. Dodatkowo umożliwia poznanie swojej logopedycznej ścieżki – czyli specjalności, w której będzie czuć się najlepiej – być może będzie to praca z pacjentami na oddziałach szpitalnych lub terapia osób z uszkodzonym narządem słuchu.
Na rynku pojawiło się wiele instytucji i osób prywatnych świadczących certyfikowane szkolenia, które pomagają zdobywać nową wiedzę – trwają one zazwyczaj jeden dzień lub odbywają się w trybie weekendowym. Jeśli jednak nadal czujemy niedosyt wiedzy i nie jesteśmy pewni, w jakiej specjalności czujemy się najlepiej, warto skorzystać z oferty studiów podyplomowych.
Kierunki studiów podyplomowych z dziedziny logopedii (charakterystyka)
NEUROLOGOPEDIA
- poszerzenie umiejętności diagnozy i terapii neurologopedycznej;
- poznanie charakterystyki pacjenta z zaburzeniami mowy i komunikacji powstałych na skutek uszkodzeń neurologicznych;
- absolwent będzie przygotowany do pracy z pacjentami z dysfunkcjami Ośrodkowego Układu Nerwowego (np. mózgowe porażenie dziecięce), pacjentami autystycznymi, czy z niepełnosprawnością intelektualną;
- neurologopeda znajduje zatrudnienie w placówkach służby zdrowia o charakterze zamkniętym (oddziały neurologiczne, psychiatryczne).
SURDOLOGOPEDIA
- absolwent surdologopedii przygotowany jest do pracy z osobami z zaburzeniami słuchu, szczególnie w zakresie kształcenia języka u dzieci z uszkodzonym narządem słuchu;
- studia poszerzają wiedzę w zakresie usprawniania dzieci ze znacznymi i głębokimi zaburzeniami słuchu oraz z centralnymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego.
WCZESNA INTERWENCJA LOGOPEDYCZNA
- podniesienie poziom przygotowania do podjęcia działań diagnostycznych i terapeutycznych w zakresie wczesnej interwencji logopedycznej;
- logopeda staje się specjalistą w zakresie profilaktyki i wczesnego wspomagania rozwoju mowy;
- studia te umożliwią zdobycie wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych, pozwalających na udzielenie pomocy logopedycznej dzieciom z deficytami rozwojowymi w okresie noworodkowym, niemowlęcym i przedszkolnym.
LOGOPEDIA MEDIALNA (ARTYSTYCZNA)
- absolwent zdobywa kompetencje w zakresie estetyki żywego słowa, interpretacji tekstów i pracy nad głosem;
- tematyka zajęć obejmuje teorię i praktykę emisji głosu, podstawy mowy scenicznej i ćwiczenia dykcji;
- absolwent logopedii medialnej znajduję zatrudnienie w rozgłośniach radiowych i telewizyjnych, teatrach i domach kultury oraz w szkolnictwie artystycznym.
Logopedia podyplomowa – absolwenci kierunków pokrewnych
Ukończyłeś studia polonistyczne lub pedagogiczne i zaciekawiła Cię tematyka zaburzeń mowy i komunikacji? Wybierz spośród oferty studiów kierunek, który pozwoli Ci na uprawianie zawodu logopedy. Studia podyplomowe na kierunku Logopedia obejmują 4 semestry nauk w wymiarze minimum 600 godzin zajęć dydaktycznych i praktycznych.
W programie kształcenia znajdują się przedmioty dotyczące m.in. afazji, dyzartrii, dysleksji czy dysgrafii. Oprócz tego student poznaje wiele zagadnień dotyczących psychologicznej i pedagogicznej pracy z pacjentami. W trakcie zajęć rozwija swoje umiejętności z zakresu diagnozowania zaburzeń mowy oraz ich późniejszego leczenia. Warto wspomnieć, że uczestnicy studiów podyplomowych uczestniczą nie tylko w zajęciach teoretycznych, ale również muszą odbyć praktyki, dzięki którym mogą zdobywać pierwsze doświadczenia zawodowe.