Zdalne nauczanie w dzisiejszych czasach przestaje być nowością. Coraz popularniejsze stają się kursy i szkolenia online – to łatwy i szybki sposób na przyswajanie wiedzy, który nikogo już nie zaskakuje. Jest jednak szerokie grono osób, które wciąż nie może sobie wyobrazić jak diagnoza i terapia logopedyczna mogą być prowadzone za pomocą internetu. Może to wynikać z tego, że praca, jaką wykonuje logopeda, wymaga niezwykle bliskiego kontaktu z pacjentem – część informacji odbierana jest w sposób sensoryczny, np. za pomocą dotyku.
Od pewnego czasu towarzyszy nam niezwykle trudna sytuacja – okres pandemii koronawirusa (wirus SARS-CoV-2). Terapeuci musieli przerwać rozpoczęte terapie i zamknąć swoje gabinety. Im dłużej trwała ta sytuacja, tym bardziej cierpiał pacjent. Nieutrwalane, nabyte już dzięki terapii logopedycznej umiejętności zanikały, a te utrwalone ulegały regresji.
Z pomocą przyszły nowoczesne technologie, które pozwoliły na kontakt z pacjentem bez wychodzenia z domu. Jest to sytuacja, która postawiła przed nami wiele wyzwań. Nie jest łatwo w tak szybki sposób dostosować plan terapii, aby możliwe było prowadzenie jej na podobnym poziomie co w gabinecie. Logopeda musi wykazać się niezwykłą pomysłowością, aby zachęcić do pracy swojego pacjenta.
Przed podjęciem decyzji o prowadzeniu zajęć logopedycznych online warto zastanowić się nad korzyściami z tego płynącymi, a także na jej negatywnych stronach.
Zalety terapii logopedycznej online:
- Większa dowolność w doborze godzin odbywania się zajęć;
- Zminimalizowanie stresu i niepokoju – w przypadku nieśmiałych pacjentów;
- Oszczędność czasu (ze względu na dojazd);
- Możliwość pracy z pacjentem mieszkającym np. za granicami kraju;
- Większa wygoda uczestniczenia w terapii dla pacjentów z niepełnosprawnością ruchową;
- Korzystanie z nowych programów multimedialnych – urozmaicenie terapii;
- Choroba (np. przeziębienie) nie wyklucza obecności na zajęciach;
Wady terapii logopedycznej online:
- Nie każdy pacjent może sobie pozwolić na użytkowanie komputera jeden komputer – wieloosobowa rodzina);
- Ograniczenie bliskiego kontaktu z terapeutą – pacjent może czuć się odosobniony;
- Motywacja pacjenta może zostać osłabiona;
- W środowisku domowym łatwiej o rozproszenie uwagi;
- W niektórych rodzajach terapii (np. w terapii autyzmu) kontakt fizyczny jest niezwykle pomocny w nawiązywaniu głębszej relacji;
- Diagnozowanie pacjenta jest trudniejsze ze względu na ograniczone pole obserwacji (ciężej ocenić budowę aparatu artykulacyjnego lub sposób oddychania).
Rozpoczęcie zdalnej terapii logopedycznej jest indywidualną decyzją specjalisty. To terapeuta zna swoich pacjentów najlepiej i wie, w których przypadkach taka zmiana może przynieść korzyść lub szkodę. Dobro i bezpieczeństwo pacjenta są wartościami nadrzędnymi. Portal DobryLogopeda stara się wspierać pacjentów i oferuje usługi online na https://www.dobrylogopeda.edu.pl/polecani-logopedzi-online .